حضور پپکو در جلسه حمایت از بومی سازی فولاد مبارکه در پارک علم و فناوری خراسان

شرکت دانش بنیان پدیده انرژی پارسیان (پپکو) در جلسه حمایت از فرآیند بومی سازی صنعت فولاد ایران و به طور ویژه فولادمبارکه اصفهان ویژه شرکت های دانش بنیان خراسان برگزار گردید. در این جلسه که به کوشش و دعوت پارک علم و فناوری خراسان برگزار گردید مهمانان زیر از شرکت فولاد مبارکه حضور داشتند.

  • مهندس عراقی : مدیر برنامه ریزی
  • مهندس کریمی : رئیس برنامه ریزی و خرید
  • مهندس شهیدی : رئیس بومی سازی
  • مهندس جوادیان : کارشناس بومی سازی

در این جلسه مهندس عراقی درباره اینکه چرا باید عضو وندور فولاد مبارکه شد توضیحاتی دادند. و به این پرسش که آیا عضو وندور فولاد مبارکه شدن فایده ای دارد و ارزشمند است یا خیر را با ارائه اطلاعات و آمار و ارقامی توضیح دادند که گزیده آنها به شرح زیر است:

مهندس شهیدی، مهندس کریمی (مسئول وندور) و مهندس جوادیان (مسئول ارتباط با شرکت های دانش بنیان) آغاز و سپس با معرفی شرکت ها ادامه پیدا کرد. نکات مهم صحبت ها به شرح زیر می باشد:

12000 شرکت در وندور فولاد مبارکه هستند که بیش از 500 شرکت، دانش بنیان هستند.

در سال 1400 حدود 1500 قطعه بومی سازی شده که رقم 485 میلیارد تومن صرفه جویی داشته است.

چنانچه روال تحویل محصول به درستی انجام شود، فولاد مبارکه بین 1 تا 3 هفته تسویه حساب انجام می دهد.

بیش از 100 هزار قطعه تا کنون در فولاد مبارکه بومی سازی شده که 2700 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته است.

در سال 1400 فولادمبارکه مبلغ 6000 میلیارد تومن قرار داد با شرکت های دانش بنیان بسته که بیش از 1000 میلیارد آن با شرکت های استان اصفهان است.

اگر شرکتی بتواند یک بار برای فولاد مبارکه محصولی را بومی سازی کند، فولاد مبارکه موظف است 1 تا 3 بار بدون مناقصه آن کالا را از تولیدکننده تقاضا کند.( اسم این کار را در سیستم فلگ ام یا flag m گذاشته اند)

روال کار فولاد مبارکه به این شکل است که در واحد بومی سازی قطعه ها، کارشناسان تخصصی با توجه به ماهیت قطعه ها دارند. پس از تست گرم محصول و تائید نتیجه مثبت آن، به صورت دائمی از آن شرکت خرید می کنند و یک فاینال بوک از سازنده می گیرند.

اگر شرکتی در وندور لیست فولاد مبارکه اصفهان باشد و به استعلام ها پاسخ ندهد نمره منفی برای آن شرکت محسوب می شود. نمرات شرکت ها از 100 است و در سامانه قابل رویت می باشد. بنابراین باید هفتگی به سامانه سر زده شود. به یک نماینده از شرکت آموزش های لازم را برای استفاده از سامانه می دهند.

فولاد مبارکه یک شرکت حامی را در راستای سرمایه گذاری و کمک به شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده است. چنانچه شرکتی محصولی مورد نیاز و گران قیمت برای فولاد مبارکه بخواهد بسازد، این شرکت حامی با پرداخت پول و خرید قسمتی از سهام شرکت دانش بنیان به تولید آن محصول کمک می کند. در حدود 50 تا 70 درصد پروژه ساخت محصول را کمک مالی می کنند. موارد ویژه ای هم بوده که 100 درصد کمک مالی کرده اند.

مهندس شهیدی فرآیند بومی سازی فولاد مبارکه اصفهان را به خوبی و کامل توضیح دادند و پرسش های شرکت کنندگان در این زمینه را پاسخ دادند. مهندس کریمی فرآیند ورود به وندور لیست شرکت فولادمبارکه را به صورت تصویری تشریح کردند. ایشان قول دادند سامانه SRM این شرکت به زودی دوبازه بازایبی شده و راه اندازی می شود.

مهندس جوادیان در خصوص شبکه کارلینک صحبت و به پرزنت این سامانه پرداختند. شبکه کارلینک یک سامانه است که نیازمندی های تولیدکنندگان مثل فولاد مبارکه و تمام فولاد سازها را انجام می دهد. یعنی فولاد مبارکه در این سامانه اعلام نیاز می کند. در این سامانه می توان برای کسب و کار خود یک پروفایل تشکیل داد که این پروفایل پس ار تائید صحت مدارک در سامانه ثبت می شود. افق 1401 این سامانه اتصال تولید کنندگان به شرکت های فولادی است و برای سال های بعدی شرکت های پتروشیمی نفتی و گازی می باشد.

در پایان ارائه ها و پرزنت های مهمانان و همچنین پرسش و پاسخ ها، نمایندگان شرکت ها به معرفی شرکت، محصولات و توانمندی هایشان پرداختند. در این جلسه نمایندگان شرکت پپکو نیز حور داشتند و به بیان پرسش ها و دغدغه های خود را با مهمانان در میان پذاشتند. پس از پایان جلسه مقرر شد مهمانان از 6 شرکتی که متقاضی بازدید بودند بازدید به عمل آورند.

این جلسه پر بار و در عین حال صمیمی نتایج مثبت زیادی داشت از جمله این که مقرر شد تا یک ماه آینده و پس از باز شدن سامانه ورود به وندور فولادمبارکه اصفهان، هیئت بازدیدکننده ای از این شرکت دوباره در پارک علم و فناوری خراسان حضور به هم رسانده و به بازدید از شرکت های متقاضی عضویت در وندور بپردازند.